تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در جهان :

اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده بهره‌گیری کرد و برنامه‌ای ترتیب عدل که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری سایر نیز معرفی کنند؛ اما فروش شرکت بسرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن کمپانی بهمنی و در فرانسه به آن گلوله ی برفی لقب دادند و صد در صد دغلی و ی تلقی شد. از آن پس، تمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن رهسپار بودند که از این ایده به نفع کل بهره‌گیری کنند.

 

اولین شرکت که بطور رسمی کار و جنبش بازاریابی شبکه ای را در سال ۱۹۳۰ پیش درآمد کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که اسم خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خویش را از طریق شرکت اموی به فروش می‌رساند

 

اَم‌وِی (به انگلیسی: Amway) مخفف (American Way) یک شرکت آمریکایی است که از تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کند و مبادرت به فروش گونه ها محصولات دربرگیرنده محصولات سلامتی، زیبایی و ابزارها بهداشت در خانه می‌نماید. شرکت اموِی در سال ۱۹۵۹ توسط ج. ون اندل و ریچارد دیواس راه‌اندازی شد. بر پایه شمردن معتبر در مورد این کمپانی گزارش فروش ۱۱/۸ میلیارد دلار آمریکا در سنه پایان به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ (هفتمین سنه متوالی رشد شرکت) را دادند. خط تولید شرکت دربرگیرنده محصولات بهداشت خانه، محصولات بهداشت فردی، جواهرات، ابزارها الکترونیکی، مکمل‌های غذایی، پالایش آب، تهویه هوا، لوازم آرایشی و بیمه است. در سال ۱۹۷۴ طرح این شرکت تکاپو هرمی شناخته شد و از پیوستگی فعالیت شرکت جلوگیری گردید . AmWay برای رفع اتهام از خودش در مدت ۴سال میلیونها دلار برای هزینه های قانونی پرداخت کرد . لغایت در پایان در ۱۹۷۹ ، FTC (کمیسیون بازرگانی فدرال) رای داد که AmWay یک Pyramids نیست ، یعنی منافع آن از فروش محصولات حاصل می شود و برآیند اینکه FTC ،نتورک مارکتینگ را به عنوان یک سیستم پخش قانونی و کارساز معرفی کرد . اموی با رتبه ۱۱۴ در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی دنیا توسط دلویت در سنه ۲۰۰۶ دسته‌بندی شد و با رتبه ۲۵ بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در ایالات متحده بدست فوربرز در سنه ۲۰۱۲ بخش بندی شد. در حال آماده اموی در بیش از ۵۰ کشور جهان نمایندگی و در بیش از ۸۰ مملکت گیتی مشتری دارد .

 

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید

شرایط قرارگرفتن کالا در سبد بازاریابی شبکه ای

با قانونی شدن نتورک مارکتینگ و در کنار آن ظهور بستر اینترنت ، نتورک مارکتینگ وارد فازی جدید گردید و به سرعت در میانی شرکت های مختلف رواج پیدا کرد و هزاران کمپانی فعالیت خود را در این گویه پیش درآمد کردند .

 

هم الان بیش از ۲ درصد مردم عالم این تجارت را شغل اصلی خود برگزیده اند .

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در ایران :

اما از همان پیش درآمد نتورک مارکتینگ به شکل صحیح آن وارد ایران نشد بلکه از این بازرگانی نوپا در ایران سوء بهره‌گیری های زیادی نخست گردید . طرح اولیه شرکت هایی که در ایران شروع به کار و جنبش کردند بازاریابی شبکه ای نبود بلکه آدم ربایی شبکه ای بود . به این معنا که انسانها فرآورده خاصی را بازاریابی نمی کردند بلکه صرفا پلن های درآمد زایی را می فروختند و اکثر کمپانی های نتورک اصلا محصول واقعی و حقیقی نداشتند.

 تاریخچه بازاریابی شبکه ای

از سنه ۷۹ ( سال ۲۰۰۰ میلادی) فعالیت کمپانی گلد کوئست در کشور ایران آغاز گردید . رفته رفته رشد این کمپانی با فریب ملت زیاد گردید . با افزایش رشد این کمپانی ، شرکت های دیگری نیز پا به پهنه نهادند که نقطه مشترک تمامی آنها فعالت هرمی بود و فرآورده نقش چندانی در فعالیت های آنها نداشت . در واقع در این کمپانی ها تنها پلن بود که فروخته می شد . هر از چند گاهی سیستم و کمپانی جدیدی در ایران شکل می گرفت و پول عده زیادی به باد می رفت . از سنه ۸۳ با افزایش گلایه های مردمی که در این کمپانی ها متضرر شده بودند دولت شروع به تبلیغات منفی و نشانه دادن ماهیت راستین این کمپانی ها رو کرد . بعد از آن با تصادف هایی که بصورت نه چندان قوی با این شرکت ها سپریدن گرفت ، فعالیت های این شرکت ها بصورت محدودتر و نهان تر پیوستگی یافت . لازم به ذکر است که تمامی این کمپانی ها در پیش درآمد ادعای تکاپو بر پای بست، نتورک مارکتینگ راستین و صحیح را می نمودند اما در ادامه به تکاپو هرمی خویش می پرداختند . در پیوستگی در سال ۸۶ کمپانی هایی همچون « سوئیس کش» پا به عرصه گذاشتند که سایر عملا کارشان مانی گیم ( بازی با پول ) بود . در این سیستم ، بستر اینترنت در ایران زیاد به رشدشان کمک کرد . دولت در تمام این مدت در کوشش برای از میان بردن این کمپانی ها بود اما مثل علف هرز با منحل شدن یک شرکت ، در کنارش شرکت دیگری سر برمی آورد . به بازبینی دولت متوجه شد که تنها مسیر مبارزه با کار و جنبش های هرمی و مانی گیم ، برپایی یک بستر تندرست و قانونی و شرعی برای فعالیت های نتورک مارکتینگ واقعی که محصول محور باشد است . بدین ترتیب بنیادنامه ای در این مقوله جاسازی گردید و به تصویب قبض . در این اساسنامه تلاش گردید تمامی ایرادات اقتصادی ، قانونی و شرعی برطرف گردد الی گویه ساز نتورکی کاملا سالم در ایران شود . بدین ترتیب وزارت صنعت ، معدن و بازرگانی اعلام کرد که تمامی شرکت هایی که گرایش به فعالیت در گویه نتورک مارکتینگ دارند باید نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند . از آن زمان لغایت کنون کمپانی هایی موفق به اخذ پروانه گردیده اند و در حال کار و جنبش در این بازرگانی هستند . در تقسیم معرفی کمپانی ها به آنها اشاره شده است .


akhbar tecnolozhy9

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : شرکت ,کمپانی ,مارکتینگ ,نتورک ,بازاریابی ,شبکه ,نتورک مارکتینگ ,بازاریابی شبکه ,تاریخچه بازاریابی ,شرکت هایی ,بدین ترتیب
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هک و امنیت فضای مجازی ماجراهای دکتر الینوسکی شوراهای دانش آموزی دبستان ابن سینا هارونی سال تحصیلی 98-97 Adam سالم زيبا دانلود فایل تحقیق مقاله نرم افزار کتاب برنامه پرسپولیس دانلود آهنگ های امیرعباس گلاب